Kennis & nieuws Duurzaamheid o...

Duurzaamheid op de boerderij

Leestijd: 4 min

20 okt. 2022

Blog

auteur: Paulien Peeters

Deel nieuwsbericht:

2022 08 24 Ruth I Jspeert 077 5

RUTH IJSPEERT, PROGRAMMAMANAGER BIODIVERSITEIT BIJ FRIESLANDCAMPINA


Dierenwelzijn, klimaat & biodiversiteit


Ruth IJspeert is bij FrieslandCampina begonnen in een traineeship in de richting van supply chain. Haar eerste rol was in de fabriek in Leeuwarden en in haar tweede jaar
van de traineeship is ze doorgestroomd naar het team wat zich bezighoud met
duurzame energie. ‘Een paar jaar geleden was dat onderwerp nog vrij nieuw en er
werden veel projecten en samenwerkingen gestart om de opwek van duurzame
energie bij de melkveehouders te vergroten. Hierbij kan je denken aan zonnepanelen, mestvergisting en de plaatsing van kleine windmolens.’ Vorig jaar juni is Ruth overgestapt naar de functie van programmamanager biodiversiteit. Dit is een functie die valt binnen het team van
FrieslandCampina dat zich bezighoudt met duurzaamheid op het boerenerf. Hier
vallen ook dierenwelzijn en klimaat onder. ‘Als FrieslandCampina vinden we het erg belangrijk om integraal te kijken naar de verschillende thema’s.’

FrieslandCampina levert sinds 2018 als eerste zuivelonderneming zuivel die voldoet aan de eisen van On the way to PlanetProof. Het keurmerk bewijst dat het product duurzamer is geproduceerd en daarmee een betere keuze is voor de natuur, het klimaat en dierenwelzijn. De groep boeren die de melk voor deze producten produceren, zetten extra duurzame stappen. Het internationale keurmerk, ontwikkeld door de Stichting Milieukeur, is te vinden op zuivel, groenten en fruit, eieren, bloemen, planten, bomen en bloembollen. Inmiddels is On the way to PlanetProof het grootste en snelst groeiende duurzaamheidslabel in de Nederlandse zuivel schappen.
Better climate 1920x1280

Programmamanager biodiversiteit


‘Duurzaamheid is een erg belangrijk onderwerp voor FrieslandCampina en heeft dan ook een prominente rol in haar strategie. Het herstellen en verbeteren van de biodiversiteit is hier een belangrijk onderdeel van waar ook steeds meer klanten en de maatschappij om vragen. In mijn rol denk ik na over wat er moet gebeuren bij de melkveehouders om de biodiversiteit te behouden en te stimuleren, maar ook over de afzetmogelijkheden in de markt. Ik denk daarbij dat het een onderwerp is, dat in de toekomst alleen maar belangrijker wordt, legt Ruth uit.’ Binnen het programma op biodiversiteit zijn er daarbij vier pijlers waar Ruth zich als programmamanager op richt;


Monitoring en borging
‘Hoe zorgen we dat we goed inzicht krijgen op de effecten van werkzaamheden van melkveehouders op de biodiversiteit? Welke activiteiten kunnen ze doen om de biodiversiteit te verbeteren? Hoe doen de melkveehouders het als collectief en hoe monitoren we verbeteringen? Allemaal vragen die centraal staan bij het programma over biodiversiteit. We willen het netto-effect van onze melkveehouders en de effecten van specifieke maatregelen beter in kaart brengen. Hiervoor hebben we contact met externe onderzoekscentra en onze eigen research & development afdeling.’


Activering van melkveehouders
Hoe zorgen jullie ervoor dat melkveehouders aan de slag gaan met biodiversiteit? ‘We kijken naar hoe we melkveehouders hierin kunnen ondersteunen. In het verleden hebben we trainingen ontwikkeld waar melkveehouders zich voor kunnen inschrijven, deze trainingen zijn we nu aan het door ontwikkelen. Daarnaast kijken we naar verschillende beloningssystematieken voor melkveehouders die aan de slag zijn of gaan met biodiversiteit, dit is ook een belangrijk onderdeel van activatie.’


Waardecreatie
‘De extra inspanningen die melkveehouders doen op duurzaamheid kosten dan ook geld. Het is daarom belangrijk dat de afnemers en consumenten meebetalen. Voor de vraag, hoe we onze duurzaamheidsdoelen in de markt kunnen verwaarden, werk ik samen met collega’s van de sales en marketing-afdelingen. Zij bespreken dit met onze klanten, andere voedselproducenten of supermarkten, die ook steeds vaker bereid zijn mee te werken aan het behalen van duurzaamheidsdoelen en dit ook zelf in de markt weg willen zetten. Onlangs heeft bijvoorbeeld een supermarktketen waar wij mee samenwerken een groep melkveehouders geholpen om meer kruidengrasland in te zaaien en zo de biodiversiteit te vergroten.’


Communicatie
'Communicatie over de activiteiten die onze melkveehouders ondernemen is eveneens een belangrijk onderdeel. Hierbij is de integrale aanpak van alle duurzaamheidsthema’s echter ook erg belangrijk voor FrieslandCampina. Het gaat om het totale verhaal van voedselkwaliteit, tot betere verpakkingen, verantwoordelijk inkopen, beter klimaat etc. Een duurzame melkveehouder scoort daarbij goed op de verschillende thema’s. Binnen het programma Biodiversiteit schakel ik hiervoor vaak met onze communicatieafdeling.’

Ruth met dienblad melk

De eerste stappen zijn belangrijk


‘Melkveehouders zijn onze eigenaren. Het zijn zelfstandige ondernemers die uiteindelijk zelf bepalen wat ze op het bedrijf doen. Ik spreek melkveehouders die gemotiveerd zijn en graag willen, melkveehouders die wel willen maar niet altijd de mogelijkheden zien. En er is een groep die minder geïnteresseerd is en ook daar zoeken we naar manieren om ze wel in beweging te krijgen. We werken hard om vooruit te komen en elke stap telt, maar die beweging is niet in een dag geregeld. Uiteindelijk hebben we de lat hoog liggen met de duurzaamheidsdoelen en is het de energie en tijd zeker waard.’



Ruth heeft er zelf voor gekozen om nog een korte opleiding te doen tot ecologisch adviseur. ‘Op deze manier doe ik meer kennis op en leer ik in de tussentijd veel ‘on the job’. Een mooie combinatie!’ Wij wensen Ruth veel succes toe met haar loopbaan, bedankt voor het delen van je verhaal!


Benieuwd naar de mogelijkheden binnen de foodsector? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Deel nieuwsbericht:

Open inschrijving

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Schrijf je dan bij ons in.