Kennis & nieuws Een sterk voor...

Een sterk voorbeeld van arbeidsmarktcommunicatie

Leestijd: 4 min

30 mrt. 2023

Blog

auteur: Paulien Peeters

Deel nieuwsbericht:

Z603736

JACCO KAARSEMAKER, MARKETING & COMMUNICATIEMANAGER BIJ POP VRIEND SEEDS


Onze collega Lieke Smit is in januari met enthousiasme gestart als interim recruiter bij Pop Vriend Seeds, onderdeel van KWS Vegetables. Ze deed verslag van de arbeidsmarktcommunicatie waar Pop Vriend Seeds op inzet. Ze is van mening dat het bedrijf zich hiermee sterk onderscheidt in de huidige krappe arbeidsmarkt.


‘’Er heerst een fijne bedrijfscultuur waar we ons graag aan willen verbinden’’, vertelt Lieke. Laten we kijken waar je terecht komt als je start in een functie bij Pop Vriend Seeds. We spraken met Jacco Kaarsemaker, Marketing & Communicatiemanager bij Pop Vriend Seeds, over hoe ze de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in arbeidsmarktcommunicatie. Een onderscheidende stap in een soms nog vrij traditionele sector die zijn vruchten zowel intern als extern afwerpt. Hoe hebben ze dit aangepakt? En welke functies staan open?

Pop Vriend Seeds is een gespecialiseerd bedrijf in zadenveredeling met Nederlandse roots en is onderdeel van KWS Vegetables, de nieuwe business unit van KWS opgericht in 2019. KWS is één van ’s werelds leidende veredelingsbedrijven en een familiebedrijf met het hoofdkantoor in Einbeck, Duitsland. De Pop Vriend zaden worden geëxporteerd naar meer dan 100 landen over de hele wereld, waaronder de Verenigde Staten en China.


Een persoonlijke aanpak naar onze klanten, gecombineerd met een flexibele organisatie en state-of-the-art rassen vormen de kern van ons succes. We hebben een focus op een gelimiteerd aantal gewassen met als doel om hierin de beste te zijn. Inmiddels zijn we wereldleider in hybride spinazie en snijbiet, een wereldspeler in bonen en hebben we een groeiend portfolio in rode biet.

Mark William and Pine in chard field
Bedrijfscultuur, wat tref je aan?

‘’Een nuchtere hands-on mentaliteit waarbij de klant centraal staat. We hebben een belangrijk credo, namelijk; we make it happen. De lijnen zijn kort dus er kan snel geschakeld worden. Ons bedrijf draait om de mensen en hun ontwikkeling. Je krijgt veel verantwoordelijkheid en de collega’s némen ook die verantwoordelijkheid. We opereren zelfstandig en regelen zaken vanuit ondernemerschap, waarbij de mensen ondersteund worden door professionele bedrijfsprocessen, tools en trainingen. Het is belangrijk dat kandidaten passen in de unieke “vibe” die we met elkaar ontwikkeld hebben. Humor speelt daarbinnen een belangrijke rol, er wordt veel gelachen en ja, het is gewoon niet saai hier. Je merkt wel dat nieuwe collega’s daar op een positieve manier door verrast zijn,’’ vertelt Jacco met een glimlach.


‘’Verder is het denk ik uniek dat onze veredelaars, accountmanagers en productmanagers georganiseerd zijn in klantenteams waardoor ze direct aan tafel zitten met diegene die beslissingsbevoegd zijn in de hele keten, van teler tot supermarkt. Hierdoor zijn we in staat snel en gericht genetica te ontwikkelen die bijdraagt aan oplossingen voor hun uitdagingen.

”Make yourself grow”

‘’De laatste jaren hebben we veel tijd gestoken in de kernwaardes. Mede door de overname van KWS in 2019 vonden we het belangrijk om stil te staan bij waar wij als onderdeel van de Business Unit Vegetables voor staan en wat we graag willen behouden als bedrijf.


Onze essentie is in één zin: “Make yourself grow”. Dit komt terug in al onze acties, in hoe we ons extern presenteren en in onze communicatie. Waar gaat ons hart dan sneller van kloppen? Betrouwbaarheid, onafhankelijkheid, toekomstgerichtheid en dicht bij de klant staan.”


Jacco vertelt enthousiast dat het bedrijf hard groeit en verder professionaliseert. Behalve voor de verwerking en distributie van de Pop Vriend Seeds gewassen wordt de locatie in Andijk de komende jaren ook ontwikkeld tot wereldwijde operations hub voor de vruchtgewassen (tomaat, paprika, komkommer, meloen en watermeloen) die verkocht worden onder het merk KWS Vegetables.


We maken gebruik van synergiën met KWS, daar waar dit toegevoegde waarde geeft. Dit gaat dwars door alle afdelingen heen. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van de kennis op het gebied van ziekteresistentie bij (suiker)bieten in onze eigen veredelingsprogramma's. Of het toepassen van markertechnologie om veredelingsprocessen te versnellen. Maar ook CRM om onze klantprocessen te ondersteunen. Het toepassen van innovatieve zaadproductietechnologieën, bijvoorbeeld aan de hand van satellietdata, is een ander mooi voorbeeld. De komende jaren worden dus veel ontwikkelingen verwacht.

Ted Onu and Sabahattin working at the office
Welke openstaande vacatures hebben jullie op dit moment?

Momenteel staat de functie van Customer Team Lead processing industry Europe open; een uitdagende functie binnen het salesteam van Pop Vriend Seeds. Als Customer Team Lead coach je een team van accountmanagers en help je hen hun volledige potentieel te ontwikkelen. De rol is gefocust op de verwerkende industrie voor snijbonen en spinazie.



Daarnaast zoekt het IT-team ook nog uitbreiding in de vorm van een DevOps Engineer. Als DevOps Engineer zorg je ervoor dat alle systemen naadloos met elkaar kunnen communiceren en help je bij het ontwikkelen van de (middleware) software zodat alle IT-systemen soepel met elkaar integreren.




Word jij het nieuwste lid van de Vegetable Squad bij Pop Vriend Seeds?



Lees hier meer over de openstaande vacatures.

Deel nieuwsbericht:

Open inschrijving

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Schrijf je dan bij ons in.