Leestijd: 3 min
07 jan. 2022
Nieuws
auteur: Paulien Peeters
1. AQ, aanpassingsvermogen van werknemers steeds belangrijker
De Adversity Quotient, naast je IQ, EQ is je AQ steeds belangrijker. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit worden steeds belangrijkere eigenschappen voor kandidaten in 2022. Daarnaast zijn soft skills als planning, creatief denken en veerkracht door digitalisering en thuiswerken belangrijker dan ooit. Een vacaturetekst die je volschrijft met alle vereiste vaardigheden en ervaringen werkt steeds minder. Kijk kritisch naar hoe kandidaten zich willen ontwikkelen en bijscholen, denk meer in rollen dan in functies is onze conclusie.
2. Recruiter zoomt steeds meer in op de soft skills van de kandidaat
De meeste hard skills van kandidaten wordt verzameld en uitgewisseld door middel van een recruitmentplatform. De recruiters zijn er verantwoordelijk voor om de soft skills in kaart te brengen. ‘Wij zorgen ervoor dat we kandidaten op een fijne manier door hun loopbaan begeleiden, wij geloven dat persoonlijke aandacht hierbij centraal staat,’ geeft Emiel Krops aan.
3. Gezondheid arbeidsmarkt
Op het moment worden er veel medewerkers aan het werk gehouden terwijl er geen werk is. Dit komt mede door de coronasteun en dat brengt de arbeidsmarkt uit balans. Bedrijven die failliet zouden moeten zijn, kunnen blijven bestaan. Op de korte termijn is dit vanuit economisch oogpunt niet verkeerd, maar voor de arbeidsmarkt is dit niet wenselijk. Zodra de steun stopt, wordt verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt vanzelf verdwijnt. Mensen gaan weer meer solliciteren en dus ontstaat er keus voor de werkgever. ‘Er zal in 2022 weer meer beweging komen en wij denken dat dit een positieve uitwerking zal hebben.’
4. Thuiswerken stimuleert vrouwen om fulltime te gaan werken
Er ontstaat meer kans voor vrouwen die fulltime willen werken door de mogelijkheid van het thuiswerken. Hiermee ben je flexibeler in je werktijden en je bespaart reistijd. Omdat vrouwen vaker parttime werken, verbetert hun positie op de arbeidsmarkt als zij ervoor kiezen fulltime te gaan werken. Ze kunnen makkelijker aan een baan komen en krijgen vaker kans om door te groeien naar een nieuwe rol.
5. Rapporteren over topvrouwen
Vanaf januari 2022 moeten 5.000 grote vennootschappen zich verplicht inspannen voor een evenwichtige verhouding tussen mannen en vrouwen in de (sub)top. Wij van Green Resource Group hebben hier niet direct mee te maken maar het is wel een wetswijzing die iets zegt over de toekomst. ‘Het is inderdaad belangrijk dat bedrijven bewust worden van de diversiteit binnen het bedrijf en dat is misschien een onderwerp wat elk bedrijf op de agenda zou moeten hebben,’ aldus Bram Bus.
6. Je eigen medewerkers als ambassadeurs
Niets werkt zo goed als je eigen medewerkers inzetten om nieuwe medewerkers aan te trekken. Bij Green Resource Group zijn wij ons hier altijd erg bewust van. De communicatie van het eigen netwerk vertrouwen we meer dan de communicatie van bedrijven. Zowel kandidaten als klanten zullen zien en horen dat medewerkers positieve informatie delen over hun werk en dat geeft vertrouwen in het merk.
7. De vierdaagse werkweek
Bedrijven die de vierdaagse werkweek serieus nemen zullen sterke kandidaten aan trekken. Al jaren wordt er gesproken over de vierdaagse werkweek en in Nederland is het ook niet echt bijzonder meer maar toch kan er meer aandacht aan gegeven worden, ook bij Green Resource Group.
Organisaties die banen kunnen aanbieden in 4 dagen zijn voor nieuw talent aantrekkelijker. Heel lang was de gedachtengang dat lange dagen maken en veel werken gelijk stond aan een betrokkenheid naar het bedrijf toe. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat die relatie eigenlijk niet bestaat, en dat je ook best in minder uren heel betrokken kunt zijn en goed werk kunt afleveren. Zo worden ook bedrijven die extra vakantiedagen of zelfs onbeperkte vakantiedagen aanbieden een grote toekomst voorspeld.
Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Schrijf je dan bij ons in.